خطرات بهداشتی اعتیاد به مواد مخدر

مردم غالباً از مواد مخدر استفاده می کنند تا باعث آزاد شدن سرخوشی در آن ها شوند، با این حال، مدیریت دوزهای بالا می تواند دشوار باشد. حتی چند بار مصرف یک داروی مخدر می تواند عواقب منفی داشته باشد. مواد مخدر همچنین می تواند باعث کما، آسیب به مغز و مرگ شود.

مواد مخدر با مواد شیمیایی موجود در مغز و بدن تداخل پیدا می کنند تا احساس خاصی را در شما ایجاد کنند. در حالی که داروهای مخدر می توانند در تنظیم خلق و خو، کمک به خوابیدن و مدیریت درد مفید باشند، در صورت سوء استفاده نیز می توانند عوارض جدی ایجاد کنند. مصرف دوزهای بالاتر از حد توصیه شده یا مصرف داروهای مخدر در مواقعی که برای اهداف پزشکی به آن ها احتیاج ندارید می تواند عوارضی برای تغییر ذهن ایجاد کند. آن ها نه تنها می توانند شما را عالی جلوه دهند، بلکه می توانند باعث شوند که شما به گونه ای رفتار کنید که در حالت عادی رفتار نمی کنید و احتمال آسیب دیدن یا تصمیمات بدی را که می تواند عواقب پایداری داشته باشد، افزایش می دهند. 

عوارض مصرف مواد مخدر

مصرف مواد مخدر می تواند عوارض جدی پزشکی داشته باشد. در بین افراد زیر ۵۰ سال، مصرف بیش از حد مواد مخدر عامل شماره یک مرگ های تصادفی است. مصرف منظم و مکرر مواد مخدر همچنین می تواند به اندام های داخلی آسیب برساند، منجر به بروز چندین بیماری و عوارض جدی شود، باعث ضعف سلامت روانی شود و احتمال اعتیاد را افزایش دهد.  

تأثیر منفی مواد مخدر بر زندگی

اعتیاد به مواد مخدر می تواند به طور قابل توجهی بر هر قسمت از زندگی تأثیر منفی بگذارد، مسائل مربوط به روابط اجتماعی و خانوادگی، مشکلات مربوط به امور مالی، کار، عوارض جنایی و قانونی و وضعیت بد پزشکی و سلامت روانی را ایجاد کند. در نهایت، مصرف مواد مخدر می تواند پیامدهای شدیدی در پی داشته باشد، هم کوتاه مدت و هم بلند مدت. 

داروهای مخدر برای مزایای پزشکی

داروهای مخدر هنگامی که تحت نظر پزشک استفاده می شوند، می توانند فواید زیادی برای سلامت پزشکی و روانی داشته باشند. اگر از بیماری پزشکی یا سلامت روانی رنج می برید، داروها اغلب بخش مهمی از برنامه درمانی و سلامتی شما هستند. 

خطرات بهداشتی اعتیاد به مواد مخدر

داروهای محرک

داروهایی مانند هیدروکودون (ویکودین)، متادون، مورفین، اکسی کدون و فنتانیل، همه داروهای تجویزی قوی هستند که برای درمان دردهای متوسط ​​تا شدید تجویز می شوند. آن ها برای تسکین کوتاه مدت طراحی شده اند.

بنزودیازپین ها و داروهای ضد افسردگی

همه این داروها امکان سوء مصرف و اعتیاد دارند. هرگونه استفاده از یکی از این داروها خارج از پارامترهای یک نسخه واقعی و ضروری، سوء مصرف دارو است که می تواند عواقب جدی داشته باشد. مصرف مواد مخدر تبدیل به سوء استفاده یا اعتیاد می شود. گروه های برتر داروهای سوء استفاده شامل محرک ها، مواد افیونی و داروهای ضد افسردگی سیستم عصبی مرکزی مانند خواب آورها و آرامبخش ها است.    

هر زمان که از دارویی استفاده می کنید که برای شما تجویز نشده یا به دلایل پزشکی به آن احتیاج ندارید، استفاده نادرست تلقی می شود و عواقب و خطراتی برای سلامت دارد. استفاده از داروها به نحوی که در نظر گرفته نشده است، مانند قرص های جویدنی، خرد کردن قرص ها و استنشاق کردن یا کشیدن پودر یا حل کردن و تزریق پودر.

مصرف دارو برای افزایش یا برای اهداف غیر پزشکی

هنگامی که شما یک دارو را خارج از محدوده هدف و استفاده از آن مصرف می کنید، مصرف مواد تفریحی محسوب می شود و می تواند به سرعت منجر به بیماری اعتیاد شود. اعتیاد یک بیماری مزمن شامل شیمی مغز است که منجر به استفاده از مواد مخدر اجباری است که خارج از کنترل است. هنگامی که به طور مداوم از مواد مخدر استفاده می کنید، خطر اعتیاد به مواد مخدر وجود دارد. 

خطرات کوتاه مدت سوء مصرف مواد مخدر

داروهای روانگردان ذهن را تغییر می دهند. آن ها می توانند طرز فکر، رفتار و احساس شما را تغییر دهند. سوء مصرف مواد مخدر می تواند بیمار را شکست ناپذیر، هیجان زده و سرخوش کند. ممکن است به گونه ای رفتار کنید که برای شما عادی نیست، باعث خصومت، پارانوئید یا حتی خشونت در شما می شود. عوارض جانبی سایکوتیک مانند توهم و هذیان نیز ممکن است ناشی از سوء مصرف مواد مخدر باشد. 

این رفتارها می توانند نامنظم یا غیرقابل پیش بینی باشند، که ممکن است شما را در موقعیتی قرار دهد که می تواند عواقب خطرناکی را در پی داشته باشد. مصرف بیش از حد زمانی اتفاق می افتد که مواد مخدر که دارای اثرات سمی هستند در بدن تجمع کند. مصرف بیش از حد دارو ممکن است همیشه کشنده نباشد اما همیشه با خطرات زیادی همراه است.