حقایقی در مورد سیگار و قلیان

در مقایسه با یک نخ سیگار، دود قلیان مقدار بیشتری آرسنیک، سرب و نیکل دارد. ۳۶ بار بیشتر از سیگار، حاوی تار و ۱۵ بار بیشتر از سیگار حاوی مونواکسیدکربن است. هر چه قدر طول مدت یک وعده قلیان بیشتر باشد، نیکوتین و توکسین بیشتری وارد بدن می شود. نیکوتین ماده ای است که به منظور دفع آفات مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از تنباکوی بدون دود موجب سرطان های دهان، گلو، مری و فرسایش لثه و بالا رفتن احتمال خطر حملة قلبی می شود.

حقایقی دربارة مصرف سیگار

مصرف سیگار موجب مشکلات قلبی، سکته، آب مروارید، بیماری های مزمن ریوی، آمفیزم و سرطان های ریه، خون، دهان، گلو، معده، لوزالمعده، گردن، کلیه، نای و مثانه می شود. نیکوتین، قطران (تار) و مونواکسید کربن، خطرناک ترین مواد شناخته شده در سیگارند. به طور متوسط نود درصد سرطان های ریه به دلیل مصرف سیگار است. مرگ و میر ناشی از ابتلا به سرطان در میان افراد سیگاری دو برابر افراد غیرسیگاری است. افراد سیگاری تقریباً این عدد در سیگاری های پر مصرف، ممکن است به چهار برابر نیز برسد. مصرف سیگار توسط جوانان احتمال سوء مصرف مواد مخدر دیگر را بالاتر می برد. سیگار کشیدن در سنین پائین احتمال ابتلا به سرطان ریه را در فرد بیشتر می کند. هر چه قدر سن شروع مصرف سیگار پائین تر باشد، احتمال اعتیاد به نیکوتین در فرد بیشتر است. مصرف سیگار سلامت عمومی فرد را به خطر می اندازد.

سیگار احتمال خطرات قلبی شامل سکته خفیف، حمله قلبی، بیماری های قلبی و عروقی و اتساع عروق را افزایش می دهد. افراد سیگاری، تقریباً دو تا چهار برابر افراد غیرسیگاری، در معرض بیماری های قلبی و عروقی هستند. هر نخ سیگار حدود پنج دقیقه از عمر انسان می کاهد. افراد سیگاری حدود سیزده، چهارده سال زودتر از افراد غیرسیگاری فوت می کنند. مصرف سیگار سیر بهبودی بیماری های فرد را حتی تا دو سال به تعویق می اندازد. تار یا قطران در سیگار عامل سرطان زا، سموم ملتهب کننده مژک ها عامل بیماری های ریوی، مونواکسیدکربن و فاکتورهای انعقادی عامل بیماری های قلبی عروقی و بیماری های مادرزادی جنین و بالاخره نیکوتین عامل اعتیاد آور به شمار می آید. استفاده از تنباکو به هر طریقی موجب اعتیاد فرد می شود. نیکوتین ماده ای سمی است که استفاده از یک قطره خالص آن موجب مرگ حتمی فرد می شود.

حقایقی در مورد سیگار و قلیان

باورهای اشتباه یا افسانه ها و واقعیت هایی در مورد قلیان

افسانه ۱– دود قلیان به واسطة مخزن آب این وسیله تصفیه می شود. واقعیت: دود حاصل از تنباکو حاوی مواد شیمیایی خطرناکی است که مسبب انواع سرطان اند. این مواد توسط آب تصفیه نمی شود.

افسانه ۲– استنشاق دود قلیان مشکلات ریوی ایجاد نمی کند. واقعیت: دود قلیان با وجود سرد شدن، همچنان حاوی مواد شیمیایی مسبب سرطان است.

افسانه ۳– قلیان کشیدن از سیگار کشیدن سالم تر است. واقعیت: دود ناشی از قلیان اگر از سیگار خطرناک تر نباشد، بی ضررتر هم نیست. دود سیگار به دلیل سوختن تنباکو و دود قلیان به دلیل داغ شدن تنباکو در ظرف حاوی زغال ایجاد می شود، بنابراین تولید نهایی یکی است، دود، که از مواد شیمیایی سرطان زا تشکیل شده است.

افسانه ۴– دود قلیان به اندازة دود سیگار اعتیادآور نیست، زیرا نیکوتین ندارد. واقعیت: تنباکوهای رایج، همگی نیکوتین دارند، پس مصرف تنباکو به وسیله قلیان نیز نیکوتین را وارد بدن می کند.

افسانه ۵-تنباکوهای میوه ای سالم تر از تنباکوهای معمولی اند. واقعیت: تنباکوهای میوه ای نیز حاوی تار و مواد مولد انواع سرطان اند. تنباکو، تنباکوست، حتی اگر به عسل آغشته باشد.

حقایقی در رابطه با مصرف قلیان

  • استفاده از قطعة مشترک دهانه قلیان، احتمال انتقال بیماری هایی مثل آنفولانزا، عفونت، هپاتیت، سل و حتی تب خال دهانی را بیشتر می کند.
  • نشستن در فضایی که دیگران قلیان مصرف می کنند، فرد را در معرض دود دست دوم قرار می دهد. دود حاصل از قلیان حاوی مواد سرطان زا و سمی بی شماری است که باعث ابتلا به سرطان ریه، بیماری های قلبی، بیماری های تنفسی، آثار زیانبار دوران بارداری و انواع دیگر بیماری ها می شود.
  • استفاده از عصاره های شیمیایی و رنگ دانه های گیاهی، در دراز مدت ممکن است آثار سوء بر مصرف کننده داشته باشد. هر وعده قلیان کشیدن ۴۵ الی۶۰ دقیقه یعنی به اندازه ۱۵ تا ۵۲ عدد سیگار، مونواکسیدکربن و به اندازه ۷۲ تا ۱۰۲ عدد سیگار قطران وارد بدن می کند.