تغییرات جسمانی نشأت گرفته از مصرف مواد محرک

محرک ها دسته ای از مواد مخدر هستند که سیستم عصبی مرکزی بدن را که شامل مغز و نخاع است، "تحریک" می کنند. آن ها سطح کاتکول آمین ها را افزایش می دهند - خانواده ای از مواد شیمیایی مغز که شامل دوپامین است. این مواد شیمیایی در فرایندهای مغز برای نشان دادن پاداش و انگیزه استفاده می شود.

با توجه به شیوع نسبتاً زیاد مواد محرک در ایران در قسمت به تغییرات جسمانی نشأت گرفته از ترک مواد محرک اشاره می شود. این تغییرات متنوع است و با توجه به مراحل ترک فرق می کند. محرومیت، پرهیز طولانی و سازگاری مجدد مراحلی است که افراد به دنبال ترک مواد محرک آن ها را پشت سر می گذارند.

محرومیت در ترک اعتیاد

یک تا دو هفته پس از ترک مواد مخدر، فرد علائم و نشانه های جسمانی زیادی را تجربه می کند. این علائم بر حسب نوع مصرف، نوع ماده، مقدار و مدت مصرف متفاوت است. اختلال در توجه و تمرکز، بی حوصلگی، افسردگی، کاهش انرژی، مشکلات خواب، کاهش و افزایش اشتها، عصبانیت، پرخاشگری و تحریک پذیری از جمله نشانه های عمده ترک اعتیاد یا محرومیت از مواد محرک به شمار می رود. در صورتی که نشانه ها شدید باشد مصرف دارو تحت نظر پزشک ضروری است.

پرهیز اولیه در ترک اعتیاد

4 هفته اول پس از ترک اعتیاد، مرحله پرهیز اولیه است. بیماران در این مرحله مشکل جسمی خاصی ندارند و به همین دلیل این دوره را ماه عسل می گویند. البته مشکلات پس از 4 هفته ظاهر می شود. اگر بیماران در این خصوص اطلاع داشته باشند و پیشاپیش خود را برای آن آماده کنند، آسان تر می توانند با این علائم و نشانه ها کنار آیند.

تغییرات جسمانی نشأت گرفته از مصرف مواد محرک

پرهیز طولانی در ترک اعتیاد

این مرحله، دوره 3 تا 5 ماهه پس از پایان ماه عسل است که دوره بحرانی و دشوار برای بسیاری از بیماران محسوب می شود، زیرا بیماران علائم و نشانه های زیادی مانند بی حوصلگی، کسالت، افسردگی، تحریک پذیری، کاهش انرژی و اختلال در تمرکز را تجربه می کنند. در این مرحله وسوسه برای مصرف مواد محرک بسیار شدید است و احتمال لغزش و عود در صورتی که ندانید چگونه با وسوسه مقابله کنید، بالاست. عبور موفق از این مرحله پیشرفتی بزرگ برای شما محسوب می شود.

سازگاری مجدد در ترک اعتیاد

اگر مرحله پرهیز طولانی را با موفقیت پشت سر بگذارید، به مرحله سازگاری مجدد می رسید. در این مرحله می توانید به تدریج فعالیت های قبلی تان را از سر گیرید و زندگی عادی خود را شروع کنید اما همچنان در معرض خطر برای لغزش و عود هستید مگر آن که مهارت های مقابله ای را، که در جلسات درمانی آموخته اید، از قلم نیندازید و آن ها را در زندگی روزانه تان به کار گیرید.

مقابله با تغییرات جسمانی ترک مواد محرک

  • درباره علائم و نشانه های محرومیت و ترک اطلاعات داشته باشید. اطلاعات درست را می توانید از روان پزشک و روان شناس دریافت کنید. هر چه بیشتر بدانید بهتر می توانید خود را با آن ها تطبیق دهید.
  • نشانه ها را طبیعی اما ناپایدار و زودگذر بدانید. اگر علائم و نشانه های ترک اعتیاد را طبیعی بدانید، بهتر می توانید خود را با آن ها سازگار کنید. به خود و بدنتان فرصت دهید، به مرور زمان همه چیز برطرف خواهد شد.
  • فنون تحمل هیجان های منفی، ذهن آگاهی و آرمیدگی را برای تحملاین نشانه ها به کار بگیرید.
  • وقتی نشانه های ترک اعتیاد شدید و تحمل ناپذیر است، با روان پزشک صحبت کنید ممکن است به دارو درمانی نیاز داشته باشید.
  • شیوه زندگی سالمی داشته باشید، یعنی ورزش کنید و خود را فعال نگه دارید. تغذیه مناسب و خواب کافی و منظم شبانه داشته باشید و در صورت نیاز در روز استراحت کنید.
  • مراقب باشید که برای رهایی از عوارض ناخوشایند نشانه های ترک اعتیاد از چاله به چاه نیفتید، یعنی از الکل و داروهای تجویز نشده استفاده نکنید.
کلینیک روان پزشکی و ترک اعتیاد دی پیشرو در درمان و ترک اعتیاد زیر نظر دکتر بختیاری آمادگی ارائه خدمات تخصصی بیمارستانی به صورت شبانه روزی به مراجعین گرامی را دارد.