تشخیص دوگانه در اعتیاد

احتمال ابتلا به اعتیاد به مواد مخدر در افراد مبتلا به بیماری روانی تقریباً دو برابر بیشتر از جمعیت عمومی است. به طور مشابه، افرادی که به طور مکرر از مواد مخدر یا الکل سوء استفاده می کنند، احتمالاً به یک اختلال رفتاری یا سلامت روانی مبتلا می شوند. در حالی که به طور گسترده پذیرفته شده است که یک اختلال سلامت روان می تواند باعث اعتیاد به مواد مخدر شود و بالعکس، محققان در حال کشف عواملی هستند که باعث می شود هر دو حالت به طور همزمان رخ دهند.

اختلالات روانی، مانند افسردگی، اغلب با اعتیاد همراه است. هنگامی که اختلالات هم زمان وجود داشته باشد، فرد دارای تشخیص دوگانه است.

تشخیص دوگانه چیست

بسیاری از افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد مخدر، از یک وضعیت روانی یا رفتاری همزمان رنج می برند. این به عنوان یک تشخیص دوگانه شناخته می شود.

افرادی که دارای تشخیص دوگانه هستند نیاز به یک برنامه درمانی یکپارچه دارند که هر دو اختلال را به عنوان مسائل مرتبط با یکدیگر بررسی کند. طبق آمار، چهل و پنج درصد از افراد معتاد دارای یک اختلال سلامت روان هستند.

تشخیص دوگانه

تشخیص دوگانه زمانی است که فردی هم به مواد مخدر اعتیاد داشته باشد و هم از سلامت روانی برخوردار نباشد. گاهی اوقات فقط به بخش اعتیاد پرداخته می شود در حالی که وضعیت سلامت روان بدون درمان ادامه دارد. اهمیت تشخیص دقیق و درمان بیماران با تشخیص دوگانه برای درمان اعتیاد ضروری است.

مسائل رایج سلامت روان و اعتیاد

چند اختلال وجود دارد که به طور مکرر در کنار اعتیاد ظاهر می شود. اغلب، این اختلالات علت اصلی اعتیاد هستند، به همین دلیل مهم است که هرگز علائم یک وضعیت سلامت روان یا اختلال رفتاری را در برنامه بلند مدت بهبودی اعتیاد نادیده نگیرید.             

اختلالات رایج سلامت روان مرتبط با سوء مصرف مواد مخدر شامل موارد زیر است.  

اختلال نقص توجه، بیش فعالی

افراد مبتلا به اختلال کم توجهی، بیش فعالی ممکن است تمایل بیشتری به سوء مصرف مواد مخدر به عنوان راهی برای مقابله با علائم خود داشته باشند. برای بسیاری از افراد برای درمان، محرک تجویز می‌شود که می‌تواند عادت‌ساز باشد و منجر به الگوی سمی سوء مصرف مواد مخدر شود.        

تشخیص دوگانه در اعتیاد

اختلال دوقطبی

حدود نیمی از افراد مبتلا به اختلال دو قطبی با اعتیاد نیز دست و پنجه نرم می کنند. مانند هر اختلال دیگری، خود درمانی می تواند وسوسه انگیز باشد. مواد مخدر و الکل منبعی برای تسکین موقت موقعیت‌های عاطفی و دوره‌های شیدایی برای افراد مبتلا به دوقطبی است.     

اختلال شخصیت مرزی

مطالعات نشان داده است که اعتیاد و اختلال شخصیت مرزی اغلب با هم بروز می کنند. بیش از دو سوم افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در مقطعی از زندگی خود از مواد مخدر سوء مصرف کرده اند.     

افسردگی

تخمین زده می شود که از هر ده بزرگسال یک نفر از افسردگی رنج می برد. بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی سعی می کنند با مواد مخدر یا الکل خود درمانی کنند. این اغلب مشکل را بدتر می کند. سقوط پس از اوج می تواند برای کسانی که از قبل وضعیت افسردگی دارند ویرانگر باشد.

اختلالات اشتها

اختلالات خوردن اغلب ناشی از احساس قوی حقارت است. استفاده از داروهایی که اشتها را سرکوب می کنند به ویژه در بین افراد مبتلا به این اختلالات رایج است.

اختلال اضطراب فراگیر

شایع ترین وضعیت سلامت روان، اختلال اضطراب فراگیر است. هجده درصد از جمعیت بزرگسال را تحت تأثیر قرار می دهد. افرادی که از اختلال اضطراب فراگیر رنج می برند ممکن است بیشتر برای مدیریت علائم خود از مواد مخدر و الکل سوء استفاده کنند. افراد همچنین ممکن است از بنزودیازپین ها سوء استفاده کنند که داروهای تجویزی بسیار اعتیاد آور هستند که برای درمان اختلالات اضطرابی استفاده می شوند.

اختلال وسواس اجباری

اختلال وسواس فکری عملی باعث ایجاد تعدادی وسواس و اجبار ناخواسته مانند ترس غیرمنطقی از میکروب ها و نیاز به تمیز کردن مداوم می شود. انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد. افراد مبتلا به اختلال وسواس اجباری، اغلب در نتیجه رفتار غیر ارادی خود از اضطراب و افسردگی رنج می برند که می تواند منجر به سوء مصرف مواد مخدر شود.     

اختلال استرس پس از سانحه

هنگامی که فردی دچار اختلال استرس پس از سانحه می شود، مغز او نسبت به یک مغز سالم اندورفین کمتری تولید می کند. این باعث می شود که فرد مبتلا بیشتر به الکل یا مواد مخدر روی آورد تا احساس شادی کند.

جنون جوانی

اسکیزوفرنی با توهم و تفکر هذیانی مشخص می شود. تشخیص اسکیزوفرنی در کنار اعتیاد به مواد مخدر می تواند دشوار باشد زیرا این دو وضعیت دارای اثرات همپوشانی هستند. هنگامی که فردی مبتلا به اسکیزوفرنی است و از مواد مخدر به عنوان راهی برای خود درمانی بیماری خود استفاده می کند، سلامت خود را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد.

متأسفانه، متوسل شدن به مواد مخدر به عنوان راهی برای فرار از یک وضعیت سلامت روانی می تواند یک تصمیم مخرب باشد. افرادی که با یک بیماری روانی یا رفتاری دست و پنجه نرم می کنند و شروع به سوء مصرف مواد مخدر یا الکل می کنند، به اندازه ای که لازم است برای دستیابی به اثراتی که می خواهند مصرف می کنند. با گذشت زمان، فرد تحمل خود را ایجاد می کند و نیاز به مصرف بیشتر دارو در هر بار برای رسیدن به همان میزان اوج دارد. این نشانه هم وابستگی و هم اعتیاد است.