ترکیبات ماری جوانا

افرادی که به طور مرتب از ماری جوانا استفاده می کنند در معرض خطر ابتلا به عفونت های شدید قرار دارند و دچار ضعف سیستم ایمنی می شوند. برای کسانی که بیش از نیم پاکت سیگار در روز می کشند، این خطر تا حدودی کمتر است. اگر تدخین ماری جوانا واقعاً بیماران ایدز را بیمار می کند، باید مشخص شود که آیا دود، کانابینوئیدها یا هر دو مقصر هستند. در مطالعات قبلی، همین گروه از محققان تغییرات مشابهی را در دی. ان. ای سیگاری‌های تنباکو پیدا کرده بودند که نشان می‌دهد مواد مسئول این آسیب هم در دود ماری جوانا و هم در دود تنباکو وجود دارند.

بسیاری از همان ترکیبات سرطان زای موجود در دود تنباکو در سوزاندن ماری جوانا نیز یافت می شود. به طور خاص، دود فیلتر نشده از مفاصل حاوی غلظت‌های بالاتری از دسته‌ای از مواد شیمیایی به نام هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای نسبت به دود سیگارهای تنباکو است. از آن جایی که مصرف کنندگان ماری جوانا به طور کلی عمیق تر از سیگاری ها استنشاق می کنند، ممکن است ریه های خود را در معرض سطوح بالاتری از این مواد خطرناک قرار دهند.

تحقیقات اولیه همچنین نشان می دهد که سلول های ریه سیگاری های ماری جوانا حاوی سطوح بالاتری از آنزیمی است که هیدروکربن آروماتیک ها را به شکل سرطان زا تبدیل می کند. بنابراین، تعجب آور نیست که چندین مطالعه تدخین ماری جوانا را به عنوان یک عامل خطر برای سرطان ریه و همچنین سرطان دهان و گلو مطرح می کنند.

ماری جوانا و انواع سرطان

چندین گزارش حاکی از آن است که مصرف کنندگان ماری جوانا نسبت به افراد غیرسیگاری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان در بافت هایی هستند که با دود تماس دارند، مانند ریه ها، دهان، حنجره، حلق و مری. با این حال، این نتیجه‌گیری‌ها بر اساس مجموعه‌ای از گزارش‌های موردی بیماران مبتلا به این سرطان‌ها بود تا مطالعات کنترل‌شده. بنابراین، افزایش فراوانی سرطان ها در میان مصرف کنندگان ماری جوانا را نمی توان تنها به ماری جوانا نسبت داد، بلکه ممکن است ناشی از عوامل دیگری مانند سیگار کشیدن باشد.

سرطان در سیگاری‌های ماری جوانا

تا به امروز، تنها یک مطالعه در مقیاس بزرگ به دنبال تعیین فراوانی سرطان در سیگاری‌های ماری جوانا بوده است. این شامل حدود شصت و پنج هزار مرد و زن مشتری بین پانزده تا چهل و نه سال بود. در میان این افراد، هزار و چهارصد مورد سرطان یافت شد، اما استفاده از ماری جوانا که به عنوان مصرف این دارو در شش مورد یا بیشتر تعریف می شود به نظر می رسد فقط خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. سرطان پروستات در مردانی که سیگار نمی کشیدند کمتر دیده می شود.

هیچ ارتباطی بین مصرف ماری جوانا و هر نوع سرطان دیگری، از جمله سرطان هایی که معمولاً با سیگار کشیدن مرتبط هستند، یافت نشد. با این حال، این مطالعه به دلیل این واقعیت که بسیاری از شرکت‌کنندگان در آن جوان‌تر از میانگین سنی بودند که بسیاری از سرطان‌ها ظاهر می‌شوند و همچنین مدت کوتاه مصرف ماری‌جوانا محدود بود. به عنوان مثال، سرطان ریه معمولاً تنها پس از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سیگار ایجاد می شود. تعداد نسبتاً کمی از مصرف کنندگان ماری جوانا برای بیش از چند سال به این عادت ادامه می دهند و بیشتر آن ها تنباکو می کشند.

ترکیبات ماری جوانا

اثرات دود ماری جوانا در سطح سلولی

بر خلاف مطالعات انسانی، تحقیقات بر روی اثرات دود ماری جوانا در سطح سلولی شواهد قوی مبنی بر وجود مواد سرطان زا در آن ارائه می دهد. نشان داده شده است که قرار گرفتن در معرض دود ماری جوانا باعث تغییرات کروموزومی می شود که قبل از سرطان و در برخی موارد بدخیمی های آشکار در سلول های ریه انسان و حیوان ایجاد می شود. تغییرات مشابهی در سلول‌های واقعی ریه افراد سیگاری ماری جوانا و حتی در سطوح بالاتر در میان افرادی که تنباکو مصرف می‌کردند نیز مشاهده شده است.

یک مطالعه به‌ویژه متقاعدکننده، تغییرات سلول‌های خونی گرفته ‌شده از زنان باردار که سیگاری‌های انحصاری ماری‌جوانا بودند و همچنین از نوزادانشان پس از تولد، ارزیابی کرد. در یک کلاس از سلول های سفید خون به نام لنفوسیت، محققان انحرافات دی. ان. ای به طور قابل توجهی بیشتر از یک نوع مربوط به توسعه سرطان در مقایسه با لنفوسیت ها از غیر سیگاری زنان و نوزادان آن ها پیدا شده است.

افزایش مرگ و میر با تدخین ماری جوانا

تدخین ماری جوانا نیز با افزایش مرگ و میر در میان مردان مبتلا به ایدز مرتبط است. این یافته از این جهت مهم است زیرا چنین بیمارانی بزرگترین گروه مصرف کنندگان ماری جوانای پزشکی را تشکیل می دهند. عوامل متعددی ممکن است به این روند کمک کنند که هنوز تا حد زیادی توضیح داده نشده است. ممکن است افرادی که از ماری جوانا استفاده می کنند تمایل به رفتارهای جنسی پرخطر یا مصرف داخل وریدی مواد مخدر داشته باشند، که هر کدام آن ها را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ایدز قرار می دهد، اما این احتمال وجود دارد که کشیدن ماری جوانا بر فشاری که ایدز بر دوش می گذارد می افزاید.