تأثیر شیشه بر پوست و درمان آن

از عوارض مصرف شیشه بر پوست می توان به از بین رفتن درخشش پوست و کدر شدن آن، پیری زود رس به دلیل ایجاد چروک های عمیق، شل شدن و افتادگی پوست در نتیجه آب شدن چربی های زیر پوست، ایجاد جوش و باقی ماندن جای جوش بر پوست و ایجاد زخم های غیرقابل ترمیم اشاره کرد. همچنین مصرف شیشه باعث کاهش خون رسانی به بافت پوست می شود.

یکی از قابل مشاهده ترین نشانه های مصرف شیشه، آسیب های پوستی می باشد. مصرف شیشه، باعث کاهش خون رسانی به پوست می شود که این وضع منجر به تخریب بافت های پوست و اشکال در بهبود زخم ها می گردد.
از مشکلات اصلی پوستی در مصرف کنندگان شیشه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیری زودرس

در صورت مصرف شیشه، پوست به تدریج نرمی و درخشش خود را از دست خواهد داد. از سوی دیگر، سرعت ساخت سلول های جدید کاهش می یابد و پوست دچار پیری زودرس می شود. پوست به طور واضحی ظرف چند سال، آویزان و پر از چین و چروک می شود. رنگدانه های پوست نیز از بین می روند و به تدریج پوست قطور و بد رنگ خواهد شد.

جوش ها و جای آن ها

مصرف شیشه و اشکالاتی که در بهداشت فردی وجود دارد، باعث به وجود آمدن جوش های فراوان روی صورت و سایر مناطق بدن می شود. به دلیل ضعف بدن در مقابل عفونت های میکروبی، جوش ها به سرعت در سراسر بدن پخش می شوند.
اگر جوش ها کنده شوند، چون سرعت ترمیم پوست کنده شده کم است، جای جوش باقی می ماند. حتماً تا کنون بعضی از مصرف کنندگان شیشه را دیده اید که در صورت آن ها جوش های فراوان و جای کندن آن ها دیده می شود.

کندن اجبار گونه پوست

گاهی بیماران مصرف کننده شیشه، احساس اجبار غیر قابل کنترلی برای بازی کردن با پوست خود و کندن آن، به خصوص جوش ها و خال ها دارند. این عمل با زخم های عمیق و خونریزی هایی که به سختی بهبود می یابند و رد واضحی از خود به جا می گذارند، همراه است.
گاهی بیماران برای کندن ضایعات پوستی خود حتی از دندان، چاقو یا تیغ استفاده می کنند که آسیب های جبران ناپذیری بر جای می گذارد.

تأثیر شیشه بر پوست و درمان آن

احساس خزش حشرات

برخی از بیماران مصرف کننده شیشه، از یک احساس قلقلک گونه و حرکت حشرات در زیر پوست خود صحبت می کنند. البته در واقع هیچ موجودی زیر پوست آن ها نیست و این یک توهم پوستی می باشد.
گاهی بیماران برای رهایی از این احساس به شدت خود را می خارانند که حتی می تواند باعث زخم های پوستی هم بشود. گاهی نیز برای درآوردن حشرات از زیر پوست خود، با تیغ و وسایل برنده، زخم های بزرگی روی پوست خود ایجاد می کنند.

حساسیت های پوستی

ضایعات حساسیتی، تاول ها و کهیرهای منتشر شده در سراسر بدن نیز ممکن است در مصرف کننده های شیشه دیده شوند.
بهترین و مهم ترین قدم برای درمان ضایعات پوستی در ابتدای قطع مصرف و ورود به درمان، گرفتن مشاوره از درمانگر است. به هیچ وجه پیش از مشورت با او، از کرم ها و داروهای موضعی یا قرص ها و داروهای دیگر، نباید استفاده شود.
ممکن است دارویی که قبلاً برای درمان جوش ها از آن استفاده می شده، الان با داروهای دیگر درحال مصرف تداخل داشته باشد و خطراتی را ایجاد کند.
رعایت بهداشت و نظافت روزانه پوست و استفاده از صابون ها و شامپوهای استاندارد برای شست و شوی روزانه پوست، از احتمال عفونت ها کم می کند.
قطع حضور شیشه به عنوان یک ماده سمی و تغذیه خوب با میوه های تازه و لبنیات می تواند بهبود ضایعات پوستی و زخم ها را تسریع کند. خوردن یک عدد سیب و سبزیجات تازه در طول روز به همراه وعده های غذایی می تواند پوستی سالم و شاداب را به ارمغان بیاورد.
خوشبختانه در نهایت، بیشتر ضایعات پوستی با قطع مواد محرک و شروع درمان های مناسب تحت نظر پزشکان درمانگر، متخصصان پوست یا متخصصان روان پزشکی بهبود پیدا می کنند، اگر چه در مواردی مانند پیری زودرس پوست، بازگشت تغییرات، نیازمند طی دوره پاکی طولانی مدت می باشد.