تأثیر مسائل اعتیاد در خانواده ها

شناخت اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یک بیماری پزشکی به شما امکان می دهد جستجوی راه حل ها را در مکان مناسب شروع کنید. بهترین روش برای حل معضل اعتیاد به مواد مخدر درمان پزشکی و تخصصی آن در کلینیک های معتبر روان پزشکی و ترک اعتیاد و زیر نظر پزشک می باشد. به این ترتیب، شواهد و انرژی عاطفی شما را به روشی مولد و واقعاً مفید هدایت می کند.

تأثیر اعتیاد والدین بر فرزندان چنان مهم است که هیچ یک از اعضای جامعه نمی توانند نسبت به عواقبش مصون بمانند و در قبالش بی مسئولیتی پیشه کنند. اینان بیش از کودکان هم سن و سالشان در معرض ابتلا به اعتیادند و تأثیر چنین محیط بلافصلی بر رفتارشان گسترده تر از آنانی است که اعتیاد را از محیط های بیرون خانواده فرامی گیرند و تجربه می کنند.

مشکلات اعتیاد در خانواده

گرچه بروز مصائب حاصله از این وضع قابل پیش بینی است، اما پیچیدگی امر نیازمند گشودن با سرانگشت تحقیقات تجربی و نظریه پردازی های همه جانبه و جامع است. در غیر این صورت برخورد با مشکلات روز افزون اعتیاد بر پایه انتظاراتی نابجا تنها سردرگمی به بار آورد و کنترل نظری و تجربی آن دست نمی دهد.

قرار گرفتن معمول فرزندان در معرض مواد مخدر

در این رویکرد توجه به مسئله وفق روایت خواهران و برادران و همچنین فرزندان از پدر و مادر معتاد جایگاهی ویژه داد. در میان این داده ها به ویژه توجه به کیفیت قرار گرفتن معمول فرزندان در معرض مواد مخدر و آغاز تأثیرگذاری این روند اهمیت دارد و می توان به زمینه های پناه بردن آنان به دامن اعتیاد التفات ورزید.

اعتیاد سهوی و عمدی فرزندان به مواد مخدر

می توان میان اعتیاد سهوی این فرزندان و قرار گرفتن عمدی ایشان در معرض اعتیاد توسط پدر و مادر و یا خواهر و برادر تمایز نهاد. شروع مصرف مواد مخدر در خواهران و برادران، شناسایی الگو بودن و نفوذ بالقوه شان را خصوصاً بر کوچک ترها الزام می آورد. الگو شدن مثبت اعتیاد خواهر و برادرها است و شناختی دقیق می طلبد.

قرار گرفتن سهوی و عمدی در معرض مواد مخدر معمولاً سرآغاز اعتیاد است. این امر در رابطه اعضای خانواده یعنی فرزندان با والدین یا خواهر و برادر معتاد خطیرتر هم هست، زیرا نفوذ خانوادگی نیز بر آن مؤثر می افتد و این بر خلاف روال معتاد شدن غریبه ها است که این قدر تنگاتنگ و مستمر از بام تا شام کسانی از نزدیکان را سرگرم رفع اعتیاد نمی بینند.

تأثیر مسائل اعتیاد در خانواده ها

پنهان کاری فرد معتاد

شکستن قبح قضیه از هنگامی آغاز می شود که تلاش عضو معتاد برای رفع و درمان اعتیاد در بیرون خانه یا پنهان کاری یا تجدید تدخینش نتیجه نمی دهد و کارش به سمع و نظر سایر اعضای خانواده می رسد و برملامی گردد. افشای این راز در رفتار والدین، ناپسندتر و ضمناً تأثیر گذارتر است، زیرا آنان هم مسئول مراقبت از دیگر اعضای خانواده اند و هم معاش و تربیت فرزندان را عهده دارند.

تأثیر مشاهده اعتیاد والدین

تأثیر مشاهده اعتیاد والدین بیش از اعتیاد خواهر و برادرها است و موفقیت پنهان کاری دسته دوم و طفره روی شان از اعتیاد وابسته به میزان نا آگاهی سایر خواهر و برادرها است. گاه اما اراده ای برای پنهان کردن مصرف مواد مخدر هم وجود ندارد و این امر چون اوضاع را طبیعی جلوه می دهد، تأثیرگذارتر هم می شود.

دلایل کشش فرزندان به مواد مخدر

قرار گرفتن در معرض مواد مخدر گاه فرصتی برای کنجکاوی های کودکانه فراهم می کند که ممکن است مشوق تجربه این مواد شود. همچنین منع مواد مخدر می تواند آنان را حریص تر کند و هشدارها را در این زمینه بلا اثر نهد. نزدیکی به مواد مخدر نقش مهمی در این زمینه بازی می کند و تهییج کنجکاوی منتهی به تجربه و وابستگی به مواد مخدر را به دنبال می آورد.

کلینیک روان پزشکی و ترک اعتیاد دی پیشگام در بکارگیری روش های نوین علمی و درمان تخصصی اعتیاد به صورت شبانه روزی در خدمت مراجعین گرامی می باشد.