برانگیزاننده های بیرونی در ترک اعتیاد

افراد خاصی در معرض خطر استفاده بیش از حد از الکل یا سایر مواد مخدر و ایجاد مشکلاتی در مصرف و سوء مصرف از آن ها قرار دارند. حساسیت آن ها ممکن است از عوامل مختلفی ناشی شود، از جمله آرایش ژنتیکی، شیمی مغزی، پیشینه خانوادگی، شخصیت و سایر متغیرهای روانشناختی و برانگیزاننده های اعتیاد و متغیرهای محیطی و فرهنگی اجتماعی.

نقش افراد در عود اعتیاد

افرادی که با دیدنشان هوس می کنید مواد مخدر مصرف کنید ممکن است خود مصرف کننده، فروشنده، توزیع کننده و هرکس دیگری باشند که شما را به یاد مواد مخدر و مصرف آن می اندازند. برای پیش گیری از مصرف چاره ای ندارید جز این که از آن ها دوری کنید.

برانگیزاننده بیرونی تعارض های بین فردی

تعارض های بین فردی یا اختلاف یا مشاجره بین اعضای خانواده و دوستان یکی دیگر از برانگیزاننده های بیرونی است که با مصرف مواد درارتباط است. با یادگیری مهارت های ارتباطی، حل اختلاف و قاطعیت می توانید اختلافات بین فردی خود را به شیوه ای سالم حل کنید و از تعارض های بین فردی پیش گیری کنید.

برانگیزاننده بیرونی فشارهای اجتماعی

فشارهای اجتماعی یکی دیگر از برانگیزاننده های بیرونی فشار اجتماعی اطرافیان، دوستان و همسالان است، برای مثال دوست، آشنا یا خویشاوندتان شما را به مصرف مواد مخدر تشویق می کند. یا کسانی که شما را به دلیل اعتیاد، سرزنش و از شما انتقاد می کنند و باعث می شوند ناراحت و آزرده شوید. تا جایی که ممکن است از این افراد دوری کنید.

نقش مکان ها و موقعیت ها در عود اعتیاد

مکان ها و موقعیت ها از دیگر برانگیزاننده های بیرونی است، جاهایی که با رفتن به آن جا هوس می کنید مواد مصرف کنید، رستوران، مجالس شبانه، جشن عروسی، زیر زمین، انباری، اتاق شخصی، منزل دوستان و غیره. البته موارد ممکن است بسیار بیشتر از این ها باشد. آن چه شما باید انجام دهید این است که از این موقعیت ها دوری کنید.

برانگیزاننده های بیرونی در ترک اعتیاد

نقش اشیاء و موقعیت ها در عود اعتیاد

سومین دسته از برانگیزاننده های بیرونی اشیاء و لوازم و هر چیز دیگری است که برای شما یادآور مصرف مواد است مانند: فندک، چراغ قوه، سرنگ، سیگار، پاکت سیگار، کبریت و منقل. برای حفظ خویشتن داری باید همه اشیایی را که یادآور مصرف مواد مخدر است از پیرامونتان جمع آوری کنید. چیدمان اتاقتان را تغییر دهید. اتاق یا محل زندگی تان را به نحوی جدید تزیین کنید.

وسایل اتاقی را که در آن مواد مخدر مصرف می کردید تغییر دهید. لباس هایی را که موقع مصرف بر تن داشتید دور بریزید و لباس های جدید بپوشید. وسایل اتاق خود را مثلاً پرده ها را عوض کنید. جای میز و صندلی ها را تغییر دهید.

نقش فضا در عود اعتیاد

فضایی را که در آن جا مواد مخدر مصرف می کرده اید با گذاشتن میز، رخت آویز و قفسه پر کنید. به طوری که وقتی وارد اتاقتان می شوید، احساس کنید که وارد جای جدیدی شده اید. آمارهایی که امروزه در جراید جهان مبنی بر کشف مقادیر سرسام‌آوری از مواد مخدر منتشر می‌شود تا حدود زیادی نشانگر گسترش استفاده از مواد اعتیاد آور است.  

استعمال مواد نارکوتیک

استعمال مواد نارکوتیک که ابتدا برای برخی از بزرگسالان وسیله‌ای برای گریز از مشکلات زندگی بود حال به نحوی خطرناک در میان جوانان در تمام سطوح اجتماعی شایع شده است. آن چه در سابق به عنوان عملی انفرادی به شمار می‌رفت امروزه به صورت فعالیت گروهی و عمومی درآمده است.

مواد اعتیادآور امروزه به وسیله شبکه های بسیار وسیع و مجهز بین المللی در تمام نقاط جهان به دست مصرف‌کنندگان آن می‌رسد که حاکی از مصرف نسبتاً عمومی مواد اعتیاد آور و افزایش وحشتناک کیفی و کمی آن است.

کلینیک روان پزشکی و ترک اعتیاد دی با درمان تخصصی و امکانات بیمارستانی به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات به هموطنان گرامی می باشد.