باورهای نادرست درباره اعتیاد

اگرچه مداخلات خانوادگی مقابله ای غافلگیرانه برای تلاش جذب عزیزان برای درمان اعتیاد به مواد مخدر است اما در واقع، این روش ها به هیچ وجه مؤثر نیستند. تصور دیگر این که استفاده از درمان های دارویی برای کمک به افرادی که دارای اختلالات مصرف الکل و مواد مخدر هستند این است که استفاده از داروها برای ترک اعتیاد جایگزین اعتیاد دیگر است.

شناسایی باورهای افراد درباره اعتیاد و مواد مخدر ضروری است. این باورها ممکن است منفی یا در ظاهر مثبت باشند اما در هر دو حال ناکارآمد است و مانع ترک اعتیاد به مواد مخدر می شود. همچنین این باورها در فرآیند خویشتن داری به شدت مداخله می کند.

اعتیاد به مواد مخدر ریشه ژنتیکی دارد

گرچه ژنتیک در بروز اعتیاد مؤثر است اما چنین چیزی به این معنا نیست که اگر والدین معتاد باشند، فرزندان تحت تأثیر ژن های والدین معتاد می شود. در موارد زیادی افراد تحت تأثیر یادگیری و همانندسازی با والدین، دوستان و آشنایان به مواد مخدر گرایش پیدا می کنند، بدون این که والدینشان معتاد باشند. به علاوه، این دیدگاه که اعتیاد به مواد مخدر ریشه ژنتیکی دارد، سبب می شود افراد درمان اعتیاد را بی فایده بدانند و برای ترک بیماری اعتیاد اقدام نکنند.

وابستگی به سیگار اعتیاد نیست

این دیدگاه در بسیاری از افراد سیگاری رایج است. گرچه اعتیاد به سیگار قابل مقایسه با اعتیاد با مواد مخدر دیگر نیست، ولی در بسیاری از موارد سیگار سکوی پرش برای اعتیاد به انواع مواد مخدر است. بسیاری از مصرف کنندگان مواد مخدر گزارش می کنند که قبل از اعتیاد به مواد مخدر سیگار می کشیدند.

از طرفی، ترک سیگار کار آسانی نیست و در مواردی به اندازه ترک دیگر مواد مخدر دشوار و طاقت فرسا است.

اعتیاد به مواد مخدر درمان شدنی نیست

این دیدگاه نادرست درباره اعتیاد سبب می شود که بیماران، اعتیاد را آخر خط بدانند و تحت تأثیر این دیدگاه برای ترک مواد مخدر اقدام نکنند. اگر افراد وابسته به مواد مخدر، رهایی از دام اعتیاد را اجتناب ناپذیر و ترک را ناممکن بدانند، کمتر درمان را پی می گیرند.

باورهای نادرست درباره اعتیاد

اعتیاد به مواد مخدر نشانه مشکل شخصیتی است

این دیدگاه تا اندازه ای درست است، زیرا در بسیاری از موارد مشکلات شخصیتی و نبود مهارت های مقابله ای ناکافی سبب می شود که افراد در رویارویی با عوامل استرس زا به مواد مخدر پناه ببرند. اما در مواردی نیز افراد تحت فشار همسالان و هیجان طلبی به مصرف مواد مخدر روی می آورند و با یک یا دو بار مصرف به آن وابسته می شوند.

انگیزه و تمایل قلبی به تنهایی برای ترک اعتیاد کافی است

انگیزه درونی برای ترک بهتر از این است که فرد با انگیزه بیرونی مانند اطرافیان، ازدواج و به دست آوردن شغل مصرف مواد مخدر را ترک کند، اما انگیزه درونی به تنهایی برای ترک مواد مخدر کافی نیست. افراد علاوه بر انگیزه درونی باید تحت نظر روان شناس، روان پزشک یا پزشک عمومی دوره دیده به ترک اقدام کند و خویشتن داری را سرلوحه کارشان قرار دهند.

برخی مواد مخدر زیان کمتری دارند تریاک، تنباکو و حشیش از جمله مواد مخدری هستند که در مقایسه با مواد مخدر سنگین مانند شیشه، کراک و هروئین زیان کمتری دارند اما دست کم گرفتن عوارض آن ها (حشیش، تنباکو و تریاک) سبب می شود که مصرف کنندگان به آن ها وابسته شوند.

در حالی که هر کدام از این ها عوارض خود را دارند و مهم تر از همه این که وابستگی شدید مصرف ایجاد می کنند و وابستگی به آن ها ممکن است پایدار باشد و ترک آن ها نیز بسیار دشوار خواهد بود.

کلینیک روان پزشکی و ترک اعتیاد دی با روش های نوین و منحصر به فرد در درمان اعتیاد آماده ارائه خدمات به صورت شبانه روزی به مراجعه کنندگان گرامی می باشد.