اعتیاد به مواد مخدر چیست

اعتیاد به عنوان یک اختلال مزمن و عود کننده تعریف می شود که با جستجوی اجباری و مصرف مواد مخدر علیرغم پیامدهای نامطلوب مشخص می شود. اعتیاد یک اختلال مغزی در نظر گرفته می شود، زیرا شامل تغییرات عملکردی در مدارهای مغزی درگیر در پاداش، استرس و خودکنترلی است. این تغییرات ممکن است پس از این که فرد مصرف مواد مخدر را متوقف کرد مدت طولانی ادامه داشته باشد.

اعتیاد یک بیماری است که بر مغز و رفتار شما تأثیر می گذارد. وقتی به مواد مخدر معتاد هستید، نمی‌توانید در مقابل میل به مصرف آن مقاومت کنید، مهم نیست که این مواد چقدر آسیب می‌رسانند. هر چه زودتر درمان اعتیاد به مواد مخدر را آغاز کنید، احتمال این که از برخی از عواقب وخیم تر بیماری جلوگیری کنید، بیشتر می شود. 

اعتیاد به انواع مواد مخدر

اعتیاد به مواد مخدر فقط مربوط به هروئین، کوکائین یا سایر مواد مخدر غیرقانونی نیست. شما می توانید به الکل، نیکوتین، داروهای خواب آور و ضد اضطراب و سایر مواد قانونی معتاد شوید.

شما همچنین می توانید به داروهای ضد درد مخدر یا مواد افیونی با نسخه یا به دست آمده غیرقانونی معتاد شوید. این مشکل در تمام جهان در سطح همه گیر است. در سال 2018، مواد افیونی در دو سوم مرگ‌های ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر نقش داشتند.

در ابتدا، ممکن است دارو را انتخاب کنید زیرا احساسی را که در شما ایجاد می کند را دوست دارید. ممکن است فکر کنید می توانید میزان و تعداد دفعات استفاده از آن را کنترل کنید. اما با گذشت زمان، داروها نحوه عملکرد مغز شما را تغییر می دهند. این تغییرات فیزیکی می تواند مدت زیادی طول بکشد. آن ها باعث از دست دادن کنترل شما می شوند و می توانند منجر به رفتارهای مخرب شوند. 

اعتیاد در مقابل سوء مصرف و تحمل مواد مخدر

سوء مصرف مواد مخدر زمانی است که از مواد قانونی یا غیرقانونی به روش هایی که نباید استفاده می کنید. ممکن است بیشتر از دوز معمولی قرص مصرف کنید یا از نسخه شخص دیگری استفاده کنید. شما ممکن است برای احساس خوب، کاهش استرس یا اجتناب از واقعیت از مواد مخدر استفاده کنید. اما معمولاً می‌توانید عادت‌های ناسالم خود را تغییر دهید یا به طور کلی مصرف مواد مخدر را متوقف کنید.

اعتیاد به مواد مخدر چیست

اعتیاد به مواد مخدر چه زمانی اتفاق می افتد

اعتیاد زمانی است که نمی توانید مصرف مواد مخدر را ترک کنید. حتی زمانی که سلامتی شما را به خطر می اندازد. حتی زمانی که باعث ایجاد مشکلات مالی، عاطفی و غیره برای شما یا عزیزانتان شود. این میل به دریافت و استفاده از مواد مخدر می تواند هر دقیقه از روز را پر کند، حتی اگر بخواهید آن را ترک کنید.

تفاوت اعتیاد با وابستگی فیزیکی به مواد مخدر

اعتیاد با وابستگی فیزیکی یا تحمل متفاوت است. در موارد وابستگی فیزیکی، علائم ترک اعتیاد زمانی اتفاق می‌افتد که شما به طور ناگهانی مصرف یک ماده مخدر را متوقف کنید. تحمل زمانی اتفاق می افتد که یک دوز از یک ماده مخدر در طول زمان اثربخشی کمتری داشته باشد.

به عنوان مثال، هنگامی که برای مدت طولانی از مواد افیونی برای کاهش درد استفاده می کنید، ممکن است تحمل و حتی وابستگی فیزیکی ایجاد کنید. این به این معنی نیست که شما معتاد هستید. به طور کلی، زمانی که مواد مخدر تحت نظارت پزشکی مناسب استفاده می شود، اعتیاد تنها در درصد کمی از افراد اتفاق می افتد. 

چه کسی بیشتر احتمال دارد به مواد مخدر معتاد شود

بدن و مغز هر فرد متفاوت است. واکنش افراد نیز به مواد مخدر متفاوت است. برخی افراد از اولین باری که مواد مخدر را امتحان می کنند عاشق این احساس هستند و بیشتر می خواهند. دیگران از آن متنفرند و هرگز دوباره تلاشی برای مصرف آن نمی کنند. همه کسانی که مواد مخدر مصرف می کنند معتاد نمی شوند اما ممکن است برای هر کسی و در هر سنی اتفاق بیفتد.