ارزیابی نقش ها و ارتباط آن با ترک اعتیاد

بیماری اعتیاد بر تمام ابعاد زندگی تأثیر منفی می گذارد و زندگی عادی را مختل می کند. ترک اعتیاد تنها راه حلی است که باعث می شود فرد معتاد بتواند وظایف خود را در زندگی به درستی انجام بدهد. درمان اعتیاد ممکن است دشوار باشد، اما اغلب مؤثر است. بهترین شکل درمان به مواد و نحوه ایجاد اعتیاد بستگی دارد که در افراد مختلف متفاوت است. با این حال، درمان معمولاً شامل دارو ، مشاوره، روان درمانی و حمایت است.

همه ما در زندگی نقش های زیادی داریم. با افزایش سن، نقش ها نیز تغییر می‌کند و نیز بر تعداد آن ها افزوده می شود. نقش والدین، رفاقت، همکاری، فرزندی، نقش همسر، همکار و غیره از جمله نقش‌های فرد بزرگسال محسوب می‌شود. نقش های ما هویت ما را می‌سازد. در بسیاری از موارد، افراد بر اساس نقش و جایگاه خود در اجتماع هویتشان را پیدا می‌کنند.

انجام نا صحیح نقش انسان در زندگی با وجود اعتیاد

اعتیاد به مواد مخدر به عملکرد افراد در جنبه های مختلف صدمه می زند و سبب می‌شود که افراد نتوانند از عهده برخی از نقش‌های خود به خوبی برآیند. چه بسیار پدرانی که بر اثر اعتیاد از تأمین هزینه‌ها و مخارج فرزندانشان ناتوان هستند و چه بسا افرادی که تحت تأثیر وابستگی به مواد مخدر نمی توانند از عهده وظایف شغلی خود برآیند. ناتوانی در انجام دادن وظایف و نقش های خود نه تنها باعث می‌شود فرد از خود ناراضی باشد، بلکه نارضایتی، انتقاد و سرزنش دیگران را به دنبال دارد.

ارزیابی نقش انسان در زندگی قبل و بعد اعتیاد

به نقش‌هایی توجه کنید که قبل از اعتیاد داشتید. برای مثال فردی ۳۰ ساله معتاد به کراک است. وی متأهل است و دو فرزند دارد و کارمند بخش خصوصی است. او قبل از اعتیاد به مواد مخدر دوچرخه سواری می کرده است. اکنون باید مشخص کرد که فرد قبل از اعتیاد در هر یک از بخش‌های خود تا چه اندازه موفق بوده است.

کارکرد مؤثر در هر نقش را می‌توانید در مقیاسی از صفر تا صد مشخص کنید. شما نیز نقش‌های خود را قبل از بیماری اعتیاد مشخص کنید و همچنین مشخص کنید که در هر یک از این نقش ها تا چه اندازه موفق بوده و عملکرد خوبی داشته اید. کارکرد خود را در مقیاسی از صفر تا صد درجه بندی کنید.

ارزیابی نقش ها و ارتباط آن با ترک اعتیاد

آسیب اعتیاد به نقش انسان در زندگی

اعتیاد به مصرف مواد مخدر به عملکرد شما در حوزه های مختلف آسیب می رساند و سبب می شود که عملکرد مؤثری در بسیاری از زمینه‌ها نداشته باشید. برای مثال: اعتیاد مانع از این می شود که شما بتوانید همکار، پدر، برادر، فرزند و همسر کارآمدی باشید.

کارآیی پایین نقش انسان در زندگی با وجود اعتیاد

شخص معتاد پس از اعتیاد به مواد مخدر، در بسیاری از زمینه‌ها افت می‌کند و نمی‌تواند کارآیی مؤثری داشته باشد. برای مثال، فرد معتاد در تأمین مخارج خانواده، رابطه زناشویی، عملکرد شغلی، ارتباط با اقوام و همسایه ها و نیز در زمینه تحصیلی افت شدیدی پیدا می کند. این موارد باعث می شود که از خود ناراضی باشد و همچنین اعضای خانواده و دوستان وی از او انتقاد کنند و گاهاً دور شوند.

مشخص کنید به دنبال اعتیاد کدام یک از نقش‌های شما آسیب دیده است. میزان افت کارکرد خود در هر یک از نقش‌ها را در مقیاسی از صفر تا صد درجه بندی کنید.

بازسازی نقش انسان در زندگی بعد از ترک اعتیاد

بازسازی نقش ها به معنای برنامه‌ریزی برای ازسرگیری وظایف خود در زمینه های مختلف است. با ترک مواد مخدر و درمان اعتیاد فرصتی فراهم می شود تا به کمک درمانگران و مشاورانتان، برای بازسازی نقش برنامه ریزی کنید. برای مثال، اگر اعتیاد سبب شده است که نتوانید نقش خود را در مقام فرزند به خوبی بازی کنید، لازم است برای مشارکت بیشتر با والدینتان همکاری کنید. یا اگر تحت تأثیر مواد مخدر در زمینه تحصیلی افت کرده اید برای جبران عقب ماندگی درسی برنامه ریزی کنید.

کلینیک ترک اعتیاد دی با مدیریت دکتر بختیاری پیشرو در درمان ترک اعتیاد به انواع مواد مخدر بر اساس آخرین متدهای روانپزشکی و روانشناسی در خدمت بیماران گرامی می باشد.