اثرات و عوارض مواد مخدر

مواد مخدر چه گیاهی چه شیمیایی بر روی بدن و مغز فرد مصرف کننده تأثیرات مخرب بر جای می گذارد. مهم ترین عوارضی که مصرف مواد مخدر بر فرد می گذارد آسیب های مغزی است. مواد مخدر به جز فرد مصرف کننده بر روی اطرافیان و خانواده های شخص مصرف کننده هم آسیب های مختلف ذهنی و روحی دارد.

مردم به دلایل بسیاری به مصرف مواد مخدر روی می آورند، اما طبق گزارشات دلیل اصلی و عمده آن عبارت است از داشتن احساس بهتر. در میان پژوهشگران راجع به علل مصرف الکل و مواد مخدر بحث های دائمی جریان دارد. مثلاً این که آیا این مشکل یک بیماری مزمن است یا رفتار آموخته شده از خانواده یا همسالان. از لحاظ تاریخی، اعتیاد به عنوان یک بیماری مزمن در نظر گرفته شده است. اگر فردی فاقد قدرت اراده در دست کشیدن از مصرف افراطی الکل یا مواد مخدر قلمداد شده بود، او را بیمار به حساب می آوردند. تنها علاج قابل تصور عبارت بود از پرهیز کامل از مصرف الکل و مواد مخدر. بر عکس، نظریه های جدید، اعتیاد را حاصل و پیامد مصرف مفرط و مزمن مواد مخدر قلمداد می‌کنند. هر طبقه از مواد مخدر عوارض کوتاه مدت و بلند مدت متفاوتی دارند، این عوارض از فردی به فرد دیگر فرق دارد و اغلب با رشد جسمانی شخص و قدرت داروی مصرف شده رابطه دارد. عوارض کوتاه مدت و بلند مدت هر یک از پنج طبقه عمده مواد مخدر در زیر شرح داده می‌شود.

عوارض مصرف الکل

عوارض کوتاه مدت الکل به خوبی شناخته شده اند و عبارتند از، ناهماهنگی و کندی در زمان واکنش، از دست دادن قید و بندها، تیرگی دید، گفتار مختل و پرخاشگری، همچنین مصرف مفرط الکل می تواند به اغماء و مرگ منجر شود.

عوارض مصرف نیکوتین

عوارض کوتاه مدت نیکوتین عبارتند از افزایش ضربان نبض، افزایش موقتی در فشار خون و اسید معده، کاهش جریان خون در انتهای اندام ها مثل انگشتان دست و پا، تهوع و حالت چشمان اشکبار. مصرف طولانی مدت نیکوتین می‌تواند به کاهش حس بویایی و چشایی، چین و چروک زودرس و فراوان در چهره، افزایش خطر سرماخوردگی، برونشیت مزمن، آمفیزم، بیماری قلبی و برخی انواع سرطان منجر شود.

عوارض مصرف حشیش

عوارض کوتاه مدت حشیش عبارتند از شنگولی، پرحرفی و خنده، خواب آلودگی، از دست دادن هماهنگی و تمرکز، از دست دادن قید و بند، احساس سلامتی، قرمز شدن چشم‌ها، اضطراب و پارانویا، افزایش اشتها و خشکی دهان و گلو. مصرف طولانی مدت حشیش می تواند به افزایش خطر بیماری تنفسی مربوط به استعمال دخانیات، کاهش یادگیری و مشکلات حافظه، کاهش انگیزه در حیطه هایی مثل مطالعه، کاری تمرکز و صدمات ناشی از تصادف منجر شود.

اثرات و عوارض مواد مخدر

عوارض مصرف هروئین

عوارض کوتاه مدت هروئین عبارتند از رها شدن ظاهری از درد و احساس سلامتی، مصرف هروئین می تواند به تهوع و استفراغ، یبوست و خواب آلودگی نیز منجر شود. عوارض بلند مدت مصرف هروئین عبارتند از کاهش انگیزه جنسی، ناتوانی در مردان و ناباروری در زنان، خطر هپاتیت و ایدز از طریق تزریق و مرگ ناشی از مصرف مقادیر زیاد ماده مخدر.

عوارض مصرف کوکائین

عوارض کوتاه مدت محرک هایی مثل کوکائین عبارتند از افزایش فشار خون، ضربان قلب، میزان تنفس و حرارت بدن، افزایش هوشیاری و انرژی، احساس سلامتی غیرطبیعی، برانگیختگی جنسی، گشاد شدن مردمک، از دست دادن اشتها. عوارض بلند مدت کوکائین عبارتند از اختلالات خواب، مشکلات جنسی، حملات قلبی، نارسایی تنفسی و خونریزی از بینی، سینوزیت و پارگی دیواره بینی، هپاتیت یا ایدز به خاطر استفاده از سرنگ‌های مشترک.

عوارض مصرف آمفتامین ها

عوارض کوتاه مدت محرک ها عبارتند از سرخوشی و احساس سلامتی، افزایش فشار خون و میزان نبض، تعریق، سفت شدن فک، ساییدگی دندان ها، تهوع و اضطراب. همچنین عوارض بلند مدت مصرف مواد محرک عبارتند از مشکلات خواب، کاهش اشتها، افزایش فشار خون و ضربان سریع و نامنظم قلب

عوارض مصرف بنزودیازپین ها

عوارض کوتاه مدت بنزودیازپین ها عبارتند از خواب آلودگی و رخوت، سرگیجه و تیرگی دید یا دوبینی، اغتشاش ذهنی و نوسانات خلقی، کاهش حافظه و گفتار مختل. عوارض بلند مدت مصرف بنزودیازپین ها عبارتند از رخوت، بی حالی، بی انگیزگی، از دست دادن علاقه و عملکرد جنسی، افزایش اشتها و وزن، مشکلات مربوط به قاعدگی و بثورات پوستی.

کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی به عنوان مجهزترین و برترین کلینیک در زمینه ترک انواع مواد مخدر و درمان ریشه ای بیماری اعتیاد به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات به بیماران عزیز می باشد.