اثرات سوء مصرف الکل

الکلیسم شدیدترین شکل مشکل نوشیدن الکل است. الکلیسم شامل تمام علائم سوء مصرف الکل است، اما عنصر دیگری را نیز شامل می شود. اگر برای عملکرد خود به الکل متکی هستید یا از نظر فیزیکی مجبور به نوشیدن هستید، الکلی هستید. در حالی که افراد مبتلا به الکل هر روز به نوشیدن مشروبات الکلی تمایل دارند، دیگران نوشیدن الکل خود را به نوشیدن های کوتاه اما سنگین محدود می کنند. افراط در الکل اغلب با جوانان و دانشجویانی همراه است که در مهمانی ها زیاد الکل می نوشند.

مقایسه عوارض مشروبات الکلی با تریاک و هروئین

معمولاً این پیش فرض غلط وجود دارد که زیان های مواد مخدر بیشتر از مشروبات الکلی است. لذا بر همین اساس عده ای پیشنهاد می دهند که مشروبات الکلی باید آزادتر باشد تا بدین وسیله تا حد زیادی جایگزین مواد مخدر گردد و جامعه از بلایای مواد مخدر کمتر آسیب ببیند. بر اساس منابع معتبر علمی باید گفت که الکل جهت درمان معتادان مواد مخدر هیچ جایگاهی ندارد و هیچ جای بدن از زیان های مشروبات الکلی در امان نیست. سایر اثرات سوء مصرف الکل بر افرادی که دوستشان دارید را مورد بررسی قرار می دهیم.

کوری چشم و عفونت قرنیه در اثر الکل چوب

در زندگی خود حداقل یک بار شنیده اید که فردی در اثر مصرف الکل کور شده است. علت آن الکل چوب (متانول) است. مسمومیت با این نوع الکل در افرادی رخ می دهد که این الکل را به عنوان جایگزین اتانول (الکل قابل شرب معمولی) می نوشند. اغماء، مستی و علائم گوارشی در مسمومیت حاد با الکل غلبه پیدا می کند. در مغز خونریزی های لکه ای و تورم رخ می دهد. میزان مرگ حدود بیست درصد بوده و تشنج و اغماء پیش آگهی بدی را نشان می دهد. از دست دادن بینایی را به دلیل اثرات این الکل بر شبکیه چشم می دانند. حدود پانزده الی نوزده ساعت بعد از نوشیدن این نوع الکل علائم چشمی نمایان گشته و کوری ظاهر می گردد.

تنبلی چشم ناشی از مصرف الکل

از دست رفتن دید دو طرفه مرکزی در بیش از پنجاه درصد از بیماران وجود دارد.

اثرات سوء مصرف الکل

اثرات الکل بر سیستم خون ساز و ترکیبات خون

الکل تولید سلول های قرمز خون را تغییر می دهد و می تواند اثرات سوء روی مغز استخوان بگذارد و سبب کاهش اسید فولیک خون گردد. در بسیاری از الکلی ها کمبود پلاکت در حد خفیف به وجود می آید. کاهش سطح خونی و مواد مهمی چون پتاسیم، کلسیم، روی، منیزیم، فسفر می تواند در طول مصرف الکل و حتی زمان ترک الکل رخ دهد.

خطر ابتلا به انواع سرطان با مصرف مشروبات الکلی

سرطان دومین عامل مرگ در الکلیسم ها می باشد (بعد از بیماری قلبی و عروقی) میزان سرطان در افراد الکلی در مقایسه با جمعیت کلی جامعه ده برابر است. نواحی که با بیشترین میزان افزایش و بالای حد انتظار دچار سرطان می شوند شامل سر، گردن، مری، پستان، لوزالمعده و کبد است.

بیماری عضلانی و اسکلتی مصرف کنندگان الکل

مصرف زیاد نوشیدنی های الکلی می تواند یک بیماری عضلانی الکلی ایجاد کند که مشخصه آن عضلات متورم و دردناک است، اثرات الکل بر سیستم اسکلتی بدن شامل تغییر در فعل و انفعالات کلسیم با یک افزایش خطر شکستگی و پوکی استخوان در ناحیه سر استخوان ران می باشد.

رابطه الکل و عفونت دستگاه تنفس

در افراد الکلی استعداد مبتلا شدن به میکروب استرپتوکوک پنومونیه که ممکن است منجر به مرگ فرد هم شود افزایش می یابد.

اثر مشروبات الکلی بر قلب و عروق

بسیاری از مصرف کنندگان الکل فکر می کنند مصرف بی محابای الکل برای قلب مفید است و هیچ گونه ضرری برای انسان ندارد. مصرف طولانی مدت الکل ممکن است نارسایی قلبی، افزایش فشار خون، درد قفسه سینه، وقایع قلبی عروقی، بزرگ شدن قلب، بی نظمی ضربان قلب و مرگ ناگهانی را به همراه داشته باشد. الکل سبب کاهش حاد و مزمن قابلیت انقباض قلب شده و ممکن است نارسایی برگشت پذیر قلب حتی در افراد غیر الکلی سالم که الکل مصرف کرده اند، ایجاد نماید. در افراد الکلیسم حملات افزایش فشار خون ممکن است مکرراً در نیمی از بیماران رخ دهد.