آیا مصرف شیشه اعتیاد آور است؟

شیشه یا کریستال نوعی از مواد مخدر روانگردان است که مصرف آن به دلیل ترشح هورمون دوپامین در مغز باعث احساس لذت فوری و شدید می شود که متاسفانه با استقبال زیادی رو به ‌رو گردیده است. اکثر مصرف‌کنندگان شیشه به علت اثرات مخرب بر مغز و مختل شدن کارکرد طبیعی آن نمی توانند مصرف شیشه را ترک کنند.

شیشه ماده‌ای است که مصرف آن می‌تواند باعث بیماری اعتیاد گردد. اما این سوال وجود دارد که پس از چند بار یا چه مدت پس از شروع استفاده از این ماده، «بیماری اعتیاد» به وجود می‌آید، آیا ممکن است فردی با وجود اینکه مدتی است از این ماده استفاده می کند، هنوز بیمار نشده باشد؟
در اینجا به صورت خلاصه به چند نکته اشاره می شود:
1. مصرف ماده شیشه باعث می‌شود تغییراتی در مغز فرد مصرف کننده به وجود بیاید که این تغییرات او را به این ماده علاقه مند می‌سازد. فردی که تا کنون از شیشه استفاده نکرده باشد، در مورد این ماده بی تفاوت است یا حداکثر کنجکاو می باشد. اما اکثریت قریب به اتفاق (بالای ۹۰ درصد) افرادی که از این ماده استفاده می‌کنند، دچار تغییراتی در مغز خود می شوند که پس از چند بار مصرف، در آنها یک وسوسه دائمی برای ادامه مصرف شیشه ایجاد می نماید.
2. فردی که دچار ولع یا وسوسه مصرف شیشه شده، وارد اولین مرحله بیماری اعتیاد شده است. پس می توان گفت با همان دفعات اول مصرف ماده شیشه، بیماری اعتیاد شروع می‌شود. اما در این مرحله ممکن است فرد دچار هیچ تغییر قابل مشاهده ای در ظاهر خود نشده باشد. البته از همان مراحل ابتدایی، به تدریج تغییرات رفتاری مانند دروغ گفتن، بر هم خوردن نظم خواب و پرخاشگری به وجود می آیند، اما ممکن است در هفته ها و ماه های اول توسط خانواده و اطرافیان بیمار، قابل تشخیص نباشند.
3. ولع یا وسوسه مصرف، فرد بیمار را وادار می‌سازد تا به مصرف خود ادامه دهد. ادامه مصرف موجب می گردد آسیب‌های بیشتری در جسم و روان بیمار ایجاد شود. این آسیب ها ممکن است کم کم توسط اطرافیان مشاهده شوند. در این شرایط، بیماری اعتیاد به تدریج تمامی ابعاد جسمی و رفتاری خود را نشان می دهد.

آیا مصرف شیشه اعتیاد آور است؟

جمع بندی اعتیاد به شیشه

پس در یک جمع بندی می توان گفت، بیماری اعتیاد به شیشه در همان دفعات اول مصرف، با تغییر در مغز فرد مصرف کننده با ایجاد ولع و وسوسه استفاده از مواد مخدر شکل می گیرد، اما ممکن است تا مدتی حتی برای خود بیمار نیز قابل احساس و باور نباشد.

با پیشرفت بیماری اعتیاد، کم کم اطرافیان به ایجاد بیماری پی می برند، اگر چه ممکن است بین شروع بیماری تا تشخیص آن توسط اطرافیان گاه دو تا سه سال فاصله وجود داشته باشد. متاسفانه به علت تخریب های مغزی ناشی از مصرف شیشه، گاه بیماران حتی پس از آگاهی اطرافیان از ایجاد بیماری، هنوز بیمار شدن خود را باور ندارند.

شیشه چیست

یکی از مواد محرک روان شیشه می باشد و برخلاف دیگر مواد مخدر باعث احساس آرامش کوتاه مدت می شود که دلیل مصرف آن نیز همین است، موجب افزایش انرژی، تحرک و حس لذت کاذب و توهم شدید می شود.

به همین دلیل در مواقعی که فرد نیاز به تمرکز ذهنی بیشتر، انجام کارهای ظریف، افزایش احساس لذت، افزایش سطح هوشیاری و یا توان بدنی دارد ممکن است به مصرف شیشه روی آورد و همین احساس انرژی کاذب و یا افزایش هوشیاری و لذت، فرد را به ادامه مصرف شیشه وسوسه می نماید.

عوارض مصرف مداوم شیشه

مصرف مداوم شیشه باعث تغییراتی در فعالیت‌های شیمیایی مغز می شود و اگر فرد زمینه اختلال روانی داشته باشد، حتی با یک بار مصرف شیشه دچار حالات روان‌پریشی خواهد شد. تعداد دفعات مصرف و مقدار مصرف نیز امکان بروز واکنش‌های ناخواسته و شدید روانی را افزایش می دهد.