آگاهی از خطرات سیگار برای سلامتی

آیا این عجیب نیست که اگر هواپیما کوچک‌ترین نقصی داشته باشد هر چند که احتمال خطر مرگ یک در ده هزار باشد، سوار هواپیما نمی شویم اما نسبت به خطر مرگی که احتمال وقوع آن در افراد سیگاری بیش از بیست و پنج درصد است این چنین بی ادعا هستیم، فرد سیگاری چه سودی از این ریسک عایدش می شود، مطلقاً هیچ چیز.

خطرات مصرف سیگار

بیشترین شستشوی مغزی در مورد استعمال دخانیات در حوزه سلامت صورت می گیرد. سیگاری ها بر این باورند که از خطراتی که سیگار برای سلامت آن ها دارد به طور کامل آگاهند، در حالی که چنین نیست و آن ها کاملاً در اشتباهند. زمانی که فرد سیگاری انتظار می کشد هر لحظه سرش از شدت فشار بترکد کرد حقیقتاً تصور می‌کند که برای پذیرفتن عواقب آن آمادگی کامل را دارد، در واقع دارد خودش رو گول می‌زند.

اگر آن زمان، هنگام بیرون آوردن سیگار از پاکت ناگهان یک صدای غیبی هشدار می داد که این همان آخرین سیگار است، اگر سیگار را روشن کنیم کله ات متلاشی خواهد شد، در این صورت فرد سیگاری هیچ گاه سیگار روشن نمی‌کرد. اگر در مورد جواب این سوال شک دارید سعی کنید خود را به یک خیابان شلوغ و پرترافیک رسانده روی جدول وسط خیابان بایستید و چشمان خود را ببندید و به این فکر کنید که دو راه بیشتر ندارید، یا باید سیگار کشیدن را کنار بگذارید یا قبل از کشیدن سیگار بعدی با چشمان بسته از خیابان عبور کنید. کاملاً واضح است که تصمیم شما چه خواهد بود.

افراد سیگاری در طول تمام سال‌هایی که سیگار می کشند دقیقاً همان کاری را می‌کنند که دیگر سیگاری ها انجام می دهند، یعنی چشمانشان را به روی حقیقت می بندند و همانند کبک سرشان را زیر برف فرو می کنند به امید این که شاید روزی از خواب بیدار شوند و دیگر میلی به سیگار کشیدن نداشته باشند.

فکر کردن در مورد سلامت افراد سیگاری

افراد سیگاری از زیر بار فکر کردن به سلامت خود طفره می‌روند زیرا اگر این کار را بکنند دیگر فکر لذت بردن از سیگار هم از سرشان بیرون می‌رود. این موضوع روشن می‌کند که چرا شیوه‌های شوک درمانی که در رسانه‌های ارتباط جمعی در روز جهانی ترک سیگار به کار می‌برند، زیاد کارگر نمی‌افتد. چون فقط غیر سیگاری‌ها زحمت تماشا کردن این برنامه‌ها را به خود می‌دهند. همچنین روشن می‌سازد که چرا افراد سیگاری فردی را که روزی ۴۰ نخ سیگار می کشید و تا هشتاد سالگی هم زندگی کرد را به خاطر می آورند، اما از به خاطر آوردن افرادی که در جوانی در اثر استعمال دخانیات از پا در می آیند طفره می‌روند.

آگاهی از خطرات سیگار برای سلامتی

سوالات رایج در جلسات ترک سیگار

سوالاتی که معمولاً در مشاوره های ترک سیگار از افراد سیگاری پرسیده می شود این است که چرا می‌خواهید سیگار کشیدن را ترک کنید، آیا نگران به خطر افتادن سلامت خود هستید، آیا شما به عمد خود را زیر اتوبوس می اندازید، آیا وقتی از خیابان رد می شوید به چپ و راست خود نگاه می کنید و ...

دقیقاً همین طور است فرد سیگاری بسیار مواظب است تا اتوبوس او را زیر نگیرد در صورتی که احتمال این اتفاق یک هزارم هم نیست. ولی همین فرد وقتی پای سیگار به میان می آید حاضر است زندگی خود را به خاطر آن به خطر بیندازد و به احتمال قریب به یقین خطر بیمار شدن و زمین گیر شدن را هم به جان بخرد. انگار از مضرات آن کاملاً بی اطلاع است. بله قدرت شستشوی مغزی تا این حد زیاد است.