آسیب های الکل بر بدن

افراط در الکل می تواند اثرات طولانی مدت مشابهی بر سلامت، روابط و امور مالی شما داشته باشد که سایر انواع مشکلات مصرف الکل است. اما در کوتاه مدت نیز یک فعالیت مخاطره آمیز است. مصرف زیاد الکل می تواند منجر به رفتارهای بی احتیاطی مانند خشونت، داشتن رابطه جنسی محافظت نشده و رانندگی تحت تأثیر الکل شود. مصرف زیاد الکل همچنین می تواند منجر به مسمومیت با الکل شود که یک بیماری جدی و گاهی کشنده است.

تأثیر الکل بر سیستم گوارش

الکل از راه دهان و مری جذب خون می گردد (به مقدارکم) ولی از ناحیه معده و روده به خصوص روده کوچک به سرعت جذب می شود. اوج غلظت خونی در سی تا نود دقیقه حاصل می شود. معده خالی سبب تسریع جذب و کاهش زمان رسیدن به اوج سطح خونی می شود. نود درصد الکل در کبد متابولیزه می شود و ده درصد از طریق کلیه ها دفع می شود.

شایع ترین عارضه اعتیاد به الکل آسیب به کبد و سیروز کبدی می باشد که به خصوص زنان به آن حساس تر هستند و در همراهی با هپاتیت بی و سی شدیدتر می شود. چیزی که مهم است این است که سرطان سلول کبدی معمولاً در همین بیماری سیروز کبدی ایجاد می گردد. این سرطان یکی از شایع ترین سرطان هاست و از علل مهم مرگ و میر به ویژه در مردان میانسال محسوب می شود. نود درصد الکل نوشیده شده نهایتاً وارد کبد می شود و در این فرآیند کبد دچار صدمات درمان ناپذیری می شود. تنها راه درمان، پیوند کبد است که در افراد الکلی پیشنهاد نمی شود.

رابطه سرطان دهان و مشروبات الکلی

در افرادی که به طور منظم نوشیدنی های الکلی مصرف می کنند احتمال پیدایش سرطان هفت برابر بیشتر از افراد غیر الکلی می باشد.

رابطه سرطان مری و الکل

تلفیقی از خوردن الکل و کشیدن سیگار خطر سرطان مری را چهل و چهار برابر افزایش می دهد.

رابطه خونریزی معده و مشروبات الکلی

بیست درصد بیماران الکلی علائم خونریزی معده دارند.

آسیب های الکل بر بدن

تأثیر الکل بر بارداری و جنین

الکل یکی از قوی ترین تراتوژن ها یا ناقص الخلقه سازها است. نوشیدن الکل در زمان بارداری باعث بروز عوارض در  جنین می شود که شدیدترین آن ها سندرم جنین الکلی است. این افراد دارای صورت خاص، جثه کوچک تر، حجم مغز کمتر، نقایص قلبی و نخاعی، اختلال ساختمان در ناحیه تناسلی و ادراری و عقب ماندگی ذهنی می باشند.

طبق آمار در یک زن حامله شراب خوار، احتمال داشتن کودک مبتلا به تمام خصوصیات سندرم جنین الکلی، سی تا پنجاه درصد می باشد. صاحب نظران دانش پزشکی در رشته زنان و زایمان حتی مصرف مقدار اندک الکل را درطی دوره حاملگی توصیه نمی کنند. در دوران شیردهی سیگار و الکل اثرات مشابهی بر شیردهی دارند بدین صورت که هر دو موجب کاهش شیر مادر می شوند و الکل مصرف شده وارد شیر می گردد و بدین طریق به کودک خواهد رسید.

تاثیر الکل بر قدرت باروری

از برخی مردم این گونه شنیده می شود که یکی از راه ها برای تقویت قدرت جنسی مصرف الکل است و برای دیگران و خود این روش را تجویز می نمایند. الکل می تواند موجب فرو نشاندن تمایل جنسی در مردان گردد. حتی در صورت سالم بودن کبد ممکن است بیضه ها به صورت غیر قابل برگشت کوچک شده و تحلیل برود و در همین زمان نیز ممکن است لوله هایی که مخصوص انتقال اسپرم هستند چروک شده و اسپرم ها تلف شده و از بین بروند. مصرف مداوم الکل در مردان باعث ضعف قوای جنسی می گردد و قدرت باروری آنان را نیز کاهش می دهد.

عوارض بلند مدت مصرف الکل

از هم پاشیدگی زندگی خانوادگی، شغل و کلاً زوال ابعاد شخصیتی و وجهه اجتماعی از عوارض بلند مدت مشروبات الکلی است. مصرف طولانی مدت الکل توانایی کبد برای اعمال اثر خود (متابولیسم) در هورمون های جنسی را کاهش می دهد و همین امر در مردها سبب ایجاد علائم زنانگی نظیر بزرگ شدن پستان ها می گردد که خود به علت تحلیل رفتن بیضه هاست. مصرف مکرر الکل به مقدار زیاد توسط زنان باعث به هم خوردن عادت ماهانه (قاعدگی) و کاهش اندازه تخمدان گشته و با ناباروری زنان همراهی دارد.

اثرات مشروبات الکلی بر دستگاه ادراری

شاید تعجب کنید ولی شب ادراری فقط مخصوص کودکان نمی باشد و علل گونا گون جسمانی و روحی دارد. الکل اگر قبل از خواب مصرف شود اغلب موجب شب ادراری می گردد. در نظر عوام مردم برای درمان شدن کلیه استفاده از مشروبات الکلی بسیار کارآمد است. ولی از نظر بالینی مهم ترین محرک تولید اسید اوریک در خون انسان، الکل می باشد که تولید جدید آن را به طور چشمگیری بالا می برد. افرادی که تولید و ترشح بیش از حد اسید اوریک دارند در معرض خطر ایجاد سنگ های کلیوی هستند. سنگ ها ممکن است از اسید اوریک تشکیل شده باشند یا آن که اسید اوریک ممکن است هسته تشکیل سنگ های کلسیم یا دیگر انواع سنگ ها باشد.