مصرف مواد برای شب امتحان، مطالعه، هوش و حافظه مفید است!

متاسفانه یکی از باورهای غلطی که در بین برخی از جوانان و نوجوانان وجود دارد این است که مصرف مواد مخدر و برخی داروها برای شب امتحان و حافظه مفید است.
جالب اینجاست که این باور غلط حتی در بین افراد تحصیلکرده و قشر فرهنگی و دانشگاهی جامعه نیز وجود دارد!

درصد کمی از دانشجویان از موادی مانند: ریتالین، ترامادول، تریاک، سیگارو دیگر مواد اعتیادآور برای افزایش عملکرد خود در امتحانات و افزایش هوش و حافظه خویش استفاده می کنند. جالب اینکه اگر وارد گروه های مصرف کننده این مواد در میان دانشجویان دانشگاه ها شویم و از نزدیک با آنها ارتباط بر قراار کنیم، می بینیم که کسانی از این مواد استفاده می کنند که در طول سال تحصیلی مطالعه درسی و غیر درسی بسیار کمی داشته اند و بیشتر به دنبال علایق شخصی خود بوده و بیشتر وقتشان را با افرادی که اکثرأ شبیه به خودشان هستند گذرانده و به مسائل غیر درسی پرداخته اند.

در موارد زیادی افراد برای کنکور و درس خواندن های طولانی از این قبیل داروها و مواد مخدر استفاده میکنند تا بتوانند نتیجه بهتری بدست آورند. این افراد در واقع برنامه تحصیلی و روزمره نامنظمی دارند و اعتقادی به پیشرفت تدریجی و مستمر ندارند و دوست دارند هر آنچه که می خواهند به یک باره و در زمان کمی، به آن دسترسی پیدا کنند.

برای همین در طول سال تحصیلی مطالعه ای نمی کنند و حتی مطالعه مستمر و منظم را تمسخر آمیز می دانند و پیشرفت و موفق شدن در آزمون را امری یک باره تلقی می کنند. در همین حال، بیشتر این افراد خود پنداره تحصیلی و عزت نفس پایینی دارند و در حد اقل یک درس، خود را بسیار ضعیف و بی استعداد ارزیابی می کنند.

با در نظر گرفتن شرایط بالا، این افراد وقتی که در محفلی با دوستان صمیمی ای شبیه به خود روبرو می شوند، معمولأ یک مصرف کننده باعث می شود که سایرین نیز مصرف کنند و بیشتر شب های امتحانات دست به مصرف بزنند.

مصرف ریتالین و مواد مخدر برای شب امتحان

دسته دیگری از دانشجویان هستند که برای بیدار ماندن های طولانی اقدام به مصرف داروهای مختلف و در برخی موارد شیشه می کنند. این افراد معمولاً از عوارض این داروها و تاثیراتی که بر جسم و ذهن آنها می گذارند بی خبر هستند و پس از چند بار مصرف، وابستگی و اعتیاد پیدا می کنند و سلامت روح و روان خود را از دست می دهند.

اما عوارض جبران ناپذیر اینگونه مواد علاوه بر وابستگی شدید، ایجاد اضطراب، تپش قلب، بی خوابی و خستگی، افسردگی، فراموشی علائم دیگر می باشد. برای همین توصیه می شود این افراد، برنامه ای تا حد امکان بلند مدت برای خواندن کتاب ها و مطالب خود داشته باشند و بجای مصرف این مواد، با کسب اطلاعات در مورد تغذیه صحیح جهت تقویت حافظه، و خواب صحیح و کافی ،عملکرد ذهن خود را افزایش دهند.

نقش خانواده ها و جوامع در زمینه مصرف اینگونه داروها و مواد اعتیادآور می بایست بسیار پررنگ باشد و آموزش های مختلفی در این زمینه به افراد داده شود، زیرا برخی افراد تحت تاثیر این باورهای غلط و به اصرار دوستان خود اقدام به مصرف این دسته از داروها و مواد می زنند و در دام اعتیاد گرفتار می شوند.